
Zmiany WPR po 2013 roku powinny umocnić wspólnotowy charakter tej polityki oraz brać pod uwagę zróżnicowanie europejskiego rolnictwa. Wymaga to solidarności finansowej oraz odpowiedniego budżetu, a także nieposzerzania zakresu współfinansowania. Modulacja pomiędzy dwoma filarami WPR musi również zostać zniesiona.
W dokumencie „Przyszłość WPR po 2013 roku” zwrócono uwagę na fakt, iż europejscy obywatele przywiązują dużą wagę do gwarancji, że żywność produkowana jest w sposób, który pozwala na ochronę krajobrazów wiejskich, naszego środowiska, zwierząt oraz dzikiej fauny i flory. Sam rynek nie pozwoli na realizację tych celów. To jest rola Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Obecnie mniej niż 1% całkowitych wydatków publicznych UE przeznaczone jest na finansowanie instrumentów dwóch filarów WPR. Silna WPR wraz z utrzymaniem jej budżetu będzie więc ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Dynamiczny i konkurencyjny sektor rolny, który zapewnia miejsca pracy prawie 30 milionom ludzi, odgrywa również ważną rolę w nowej strategii "2020" dla zatrudnienia i wzrostu gospodarczego.
Jeśli rolnictwo ma odegrać swoją rolę w sprostaniu wyzwaniom, jakie staną przed UE w najbliższym czasie, należy, zdaniem Komitetów Copa-Cogeca, zmienić WPR w następujących aspektach:
- zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego i stabilności poprzez umocnienie ekonomiczno-produkcyjnej roli rolników;
- umożliwienie rolnikom otrzymania uczciwego dochodu z rynku oraz dalszego dostarczania wielu usług ekonomicznych, społecznych i wiejskich, docenianych przez społeczeństwo;
- zapewnienie równych warunków konkurencji dla wszystkich unijnych rolników na jednolitym rynku.
W trakcie dyskusji nad projektem Stanowiska Copa-Cogeca w sprawie łańcucha żywnościowego zwrócono uwagę, że ogromna różnica w liczbach i sile ekonomicznej pomiędzy rolnikami i detalistami jest dowodem na brak równowagi w łańcuchu dostaw żywności. Aby zrównoważyć te liczby, trzeba promować rozwój ekonomicznych organizacji rolników. Spółdzielnie odgrywają główną rolę w tym procesie poprzez zwiększanie wpływu i siły negocjacyjnej. Zdaniem Komitetów Copa-Cogeca rolnicy muszą patrzeć w przyszłość i lepiej szacować popyt oraz wykorzystywać posiadane i kierowane przez siebie firmy, wśród których dominują spółdzielnie, do rozwoju zintegrowanych łańcuchów dostaw. łańcuchy te wymieniają informacje o kosztach, popycie i jakości z różnymi partnerami w łańcuchu, co poprawia wydajność i zrozumienie żądań regulacji, a tym samym - jakość negocjacji cenowych. Jak już postulowano w planie działań z 2007 roku “Przywracanie równowagi sił w łańcuchu żywnościowym”, Komitety Copa i Cogeca proponują utworzenie niezależnej “Europejskiej Agencji ds. Handlu Żywnością”, której misją byłoby zapewnienie niezależnego doradztwa w kwestiach dotyczących łańcucha żywnościowego i budowanie bardziej przejrzystych i uczciwych praktyk w tym łańcuchu.
Zgodnie z mandatem udzielonym Skarbnikowi Komitetów Copa-Cogeca przez Prezydia Komitetów Copa i Cogeca, Skarbnik zbadał, po uzgodnieniach z członkami Komitetu „Finanse i zarządzanie”, wyniki finansowe i bilans Komitetów Copa-Cogeca za rok 2009 na podstawie dokumentów przedłożonych przez przedstawiciela firmy SBB Accountants & Advisors, Pana Depoortera, tabel opracowanych przez Sekretariat i raportu zewnętrznego audytora finansowego z firmy PriceWaterhouseCoopers. Po analizie tych dokumentów Skarbnik Copa-Cogeca stwrdził, że wpływy i wydatki oraz bilans aktywów i pasywów były prawidłowe i zgodne z zasadami księgowości w Belgii, co potwierdził audyt zewnętrzny.