
Przepisy Unii Europejskiej oraz ww. rozporządzenia ograniczają jedynie możliwość realizacji tego typu operacji, jeżeli miałyby one na celu dostosowanie gospodarstwa do obowiązujących w stosunku do gospodarstwa w tym zakresie przepisów. W związku z powyższym, do dnia wejścia w życie wymogów dotyczących utrzymywania kur w klatkach zmodyfikowanych nie było przeszkód, aby zawierać umowy z wnioskodawcami, którzy ubiegali się o zakup tego typu klatek oraz deklarowali zrealizowanie tego typu operacji przed dniem, w którym wymóg ten stał się dla nich obowiązujący.
Szczegółowe stanowisko Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zawierania umów z takimi wnioskodawcami zostało przedstawione Prezesowi Agencji i Restrukturyzacji Rolnictwa w piśmie znak: ROWwpi-mk-(2)542-9/12 (2050) z dnia 24 maja 2012 roku. Poniżej przedstawiamy treść niniejszego pisma.
Pan
Tomasz Kołodziej Prezes
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
W odpowiedzi na pismo znak: DDI-09111-4-4/WMGiOP/JJB/12, dotyczące możliwości przyznania pomocy finansowej na zakup zmodyfikowanych klatek dla kur nieśnych w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych", producentom, którzy nie są beneficjentami działania PROW 2007-2013 „Ułatwianie startu młodym rolnikom", uprzejmie informuję, że Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi udzieliło szczegółowych wyjaśnień w zakresie możliwość przyznania pomocy na operacje mające związek z dostosowaniem gospodarstw w piśmie znak: ROWpi-mk-(2)053-120/IO (6247) z dnia 4 października 2010 roku. W celu wyjaśnienia wątpliwość, przedstawionych w piśmie DDI-09111-4-4/WMGiOP/JJB/12, przekazuję następujące informacje.
Zgodnie z art. 26 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2045 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), w przypadku inwestycji dokonywanych w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" w celu dostosowania do norm wspólnotowych wsparcie może zostać udzielone jedynie tym inwestycjom, które są dokonywane w celu dostosowania do nowo wprowadzonych norm wspólnotowych. W takim wypadku w celu spełnienia tej normy można przyznać okres karencji, nieprzekraczający 36 miesięcy od daty, w której dana norma staje się obowiązująca dla gospodarstwa rolnego. Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), w przypadku wsparcia na rzecz inwestycji na modernizację gospodarstw rolnych w celu dostosowania do nowo wprowadzonych norm wspólnotowych odpowiednie normy zostają spełnione przed zakończeniem okresu karencji, o którym mowa powyżej. Zgodnie z załącznikiem II do ww. rozporządzenia Komisji, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich powinien zawierać w części stanowiącej opis działania „Modernizacja gospodarstw rolnych", wyznaczenie nowo wprowadzonych norm wspólnotowych (oraz istniejących norm w przypadku młodych rolników otrzymujących wsparcie na rozpoczęcie działalności), na które może zostać przyznane wsparcie, uzasadnienie dotyczące szczególnych problemów związanych ze spełnieniem tych norm oraz czas trwania i uzasadnienie okresu karencji dla każdej z norm.
W związku z powyższym, w polskim Programie dokładnie określono, w części stanowiącej opis działania „Modernizacja gospodarstw rolnych", nowo wprowadzone normy wspólnotowe oraz istniejące normy w przypadku młodych rolników, na które może zostać przyznane wsparcie.
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193, poz. 1397, z późn. zm.) w § 7 ust. 3 określono zakres nowo wprowadzanych norm wspólnotowych oraz istniejących norm w przypadku młodych rolników, do których można dostosować gospodarstwo w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych".
Pomoc nie może być przyznana na operacje polegające na dostosowaniu gospodarstwa do nowo wprowadzonych standardów, określonych w przepisach wspólnotowych, innych aniżeli to wymienione w PROW 2007-2013.
Możliwe jest natomiast przyznanie pomocy, jeżeli dany standard nie obowiązuje gospodarstwa danego wnioskodawcy albo stanie się dla niego obowiązujący w przyszłości.
Zdaniem MRiRW nie ma możliwości przyznania pomocy, jeżeli z informacji zawartych we wniosku o przyznanie pomocy wynika, iż inwestycja ma na celu dostosowanie gospodarstwa do norm wspólnotowych, które są już powszechnie znane, jednakże jeszcze nie obowiązują w stosunku do gospodarstwa danego wnioskodawcy, a inwestycja miałaby być zakończona w czasie, w którym dana norma byłaby już wymagana w stosunku do gospodarstwa wnioskodawcy. W takim przypadku realizacja operacji powinna zakończyć się przed dniem, w którym dany standard stanie się obowiązujący dla danego gospodarstwa rolnego.
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r., co do zasady, nie ograniczono możliwości ubiegania sic o pomoc na operacje dotyczące poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie warunków utrzymania zwierząt. Przepisy UE oraz ww. rozporządzenia ograniczają jedynie możliwość realizacji tego typu operacji, jeżeli miałyby one na celu dostosowanie gospodarstwa do obowiązujących w tym zakresie przepisów. W związku z powyższym nie ma wątpliwości, że do dnia wejścia w życie wymogów dotyczących utrzymywania kur w klatkach zmodyfikowanych nie było przeszkód, aby zawierać umowy z wnioskodawcami, którzy ubiegali się o zakup tego typu klatek oraz deklarowali zrealizowanie tego typu operacji przed dniem, w którym wymóg ten stal się dla nich obowiązujący.
Za niedopuszczalną należy uznać sytuację, w której wnioskodawca zrealizował operację zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia a z powodu rozpatrywania wniosku dłużej niż jest to wskazane w przepisach ww. rozporządzenia, umowa przyznania pomocy nie została zawarta do końca grudnia 2011 roku.
Z pisma Centrali Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa znak: DDI-09111-4- 2/WMGiOP/JJB/12 z dnia 8 marca 2012 roku, skierowanego do Kierownika Biura Wsparcia Inwestycyjnego (BWI) Małopolskiego Oddziału Regionalnego (OR) ARiMR, przekazanego równocześnie do wiadomości Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz kierowników BWI we wszystkich OR ARiMR, wynika, że ARiMR dopuszcza możliwość zawarcia, po upływie 36 miesięcy od dnia podjęcia działalności rolniczej, umowy w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych" z beneficjentem działania PROW 2007-2013 „Ułatwianie startu młodym rolnikom", który zrealizował operację mająca na celu dostosowanie gospodarstwa do obowiązujących wymogów przed zawarciem umowy z ARiMR i dokonał tego w terminie 36 miesięcy od dnia podjęcia działalności rolniczej.
Sytuacja, w której wnioskodawca, który nie jest beneficjentem działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom", zrealizował operację dotyczącą zakupu klatek zmodyfikowanych przed wejściem w życie wymogów dotyczących utrzymywania kur w tychże klatach a ARiMR nie zawarła z nim umowy do końca grudnia 2011 roku, jest analogiczna do sytuacji opisanej piśmie znak: DDI-09111-4-2/WMGiOP/JJB/12. W związku z powyższym, różnicowanie decyzji podejmowanych względem tych grup beneficjentów (decyzji o możliwości zawarcia umowy) uznaję za nieuzasadnione.
Z up. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podsekretarz Stanu
Tadeusz Nalewajk