
Ministerstwo Skarbu Państwa w pełni podziela stanowisko Krajowej Rady Izb Rolniczych dotyczące znaczenia dla polskiego rolnictwa stacji hodowli i unasieniania zwierząt jak i rynków hurtowych. Mamy świadomość znaczenia tych podmiotów dla krajowej hodowli i produkcji zwierzęcej w przypadku shiuz-ów oraz handlu lokalnego i ogólnokrajowego w przypadku hurtowych rynków rolnych. To właśnie świadomość znaczenia tych spółek dla organizacji polskiego rolnictwa doprowadziła do powstania i opracowania założeń „Koncepcji prywatyzacji spółek rolno-spożywczych", w której zawarty został szczególny tryb prywatyzacji, skierowanej przede wszystkim do producentów rolnych, w tym głównie rolników, znacząco odbiegający od ogólnych zasad prywatyzacji zawartych w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji.
Ministerstwo Skarbu Państwa poddaje analizie wszelkie sugestie, wnioski, postulaty szeroko rozumianego środowiska rolniczego (m.in. organizacji rolniczych zarówno na szczeblu krajowym jak i lokalnym) związane z realizacją założeń zawartych w „Koncepcji prywatyzacji spółek rolno-spożywczych". Wyrazem tego są modyfikacje założeń „Koncepcji..." jakie następowały sukcesywnie w miarę postępu prac nad tym dokumentem. Dlatego pragnę zapewnić, że MSP ma na uwadze konieczność indywidualnego podejścia do prywatyzacji każdej ze spółek objętych założeniami „Koncepcji ..."z uwzględnieniem specyfiki i uwarunkowań lokalnych, skali oddziaływania na rynek, czy też struktury akcjonariatu.
Odnosząc się natomiast do wniosku KRIR w sprawie możliwości powołania Zespołów Koordynacyjnych Proces Prywatyzacji przy każdej z 12 spółek przewidzianych do prywatyzacji w trybie i na warunkach określonych w „Koncepcji prywatyzacji spółek rolno-spożywczych" informuję, że takie działanie nie znajduje umocowania w obowiązujących Ministerstwo Skarbu Państwa aktach prawnych. Proces prywatyzacji spółek z udziałem Skarbu Państwa odbywa się na podstawie przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz na podstawie aktów wykonawczych do tej ustawy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami doradztwo, konsultacje, wsparcie procesu prywatyzacji zapewnia niezależny doradca prywatyzacyjny wyłoniony na ściśle określonych warunkach prawnych i cenowych. Wymienione akty prawne nie przewidują powoływania Zespołów Koordynacyjnych Proces Prywatyzacji, dlatego wniosek KRIR nie może zostać rozpatrzony pozytywnie.
/-/ Joanna Schmid
Podsekretarz Stanu
Ministerstwa Skarbu Państwa
|