
Warszawa, 2008.05.13
Pan
Bronisław
Komorowski
Marszałek
Sejmu
Rzeczpospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 jest końcowym
elementem procesu programowania zorganizowanego zgodnie z podejściem
zaproponowanym przez Komisję Europejską. Opracowany na podstawie stosownych aktów
prawnych Unii Europejskiej PROW 2007-2013 jest dokumentem strategicznym, który
identyfikując potrzeby rolnictwa oraz obszarów wiejskich, pozwala w założeniu
horyzontalnym na poprawę sytuacji poprzez ukierunkowaną pomoc finansową na
realizację konkretnych działań.
Zgodnie z powyższym, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich powinien zostać
tak opracowany, aby z oferowanej w ten sposób rolnikom i mieszkańcom wsi pomocy
mogło skorzystać jak najwięcej osób. W związku z faktem, iż w ciągu
najbliższych kilku miesięcy Polska, chcąc wprowadzić ewentualne zmiany do tego
strategicznego dokumentu, powinna zawnioskować w tej kwestii do Komisji
Europejskiej po dokonaniu dogłębnej analizy funkcjonowania poszczególnych
wdrożonych dotychczas działań, w imieniu Krajowej Rady Izb Rolniczych pozwalam
sobie zwrócić uwagę Pana Marszałka na poniżej poruszoną kwestię.
Odnosząc się do działań programu zapisanych w Osi 1 „Poprawa konkurencyjności
obszarów wiejskich”, kluczową zdaniem samorządu rolniczego sprawą stanowi
przyśpieszenie procesu wymiany pokoleniowej wśród osób prowadzących
gospodarstwa rolne. Niniejsze założenie stanowi główny cel działania „Renty
strukturalne” oraz „Ułatwienie startu młodym rolnikom”, według którego młode,
perspektywiczne oraz dobrze przygotowane do zawodu rolnika osoby rozpoczynają
działalność rolniczą. Oba działania często współgrają ze sobą, zwłaszcza, że w
większości następcami rolników chcących zakończyć prowadzenie gospodarstwa są
ich potomkowie. W wielu przypadkach niestety nie jest to możliwe ze względów
formalnych. Problem dotyczy w szczególności zapisanych w Programie Rozwoju
Obszarów Wiejskich kryteriów dostępu omawianych działań, w szczególności w
kwestii powierzchni przejmowanego/przekazywanego gospodarstwa. Zgodnie z
obecnie obowiązującymi obostrzeniami w tym zakresie, w dniu złożenia wniosku o
pomoc przez potencjalnego beneficjenta, powierzchnia gospodarstwa rolnego nie
może być mniejsza niż średnia dla danego województwa. W przypadku zaś, gdy
średnia wojewódzka jest niższa niż krajowa, minimalny limit stanowi wówczas
średnia powierzchnia gruntów rolnych gospodarstwa rolnego w kraju.
Przytoczona reguła powoduje, iż
szansa na skorzystanie z wyżej wymienionych działań jest w sposób znaczący
ograniczona. Dlatego też, zgodnie z wnioskiem przyjętym podczas V posiedzenia
Krajowej Rady Izb Rolniczych III kadencji, wnoszę do Pana Marszałka o podjęcie
działań zmierzających do zmian niekorzystnych zapisów w PROW, dzięki którym
młodzi, wykształceni ludzie podejmujący się trudnego zawodu rolnika będą mieli
szansę na skorzystanie z pomocy finansowej stanowiącej zarówno dobrą zachętę
jak i znaczny przypływ kapitału potrzebnego do rozpoczęcia własnej
działalności.
Mając również na uwadze niezwykle istotną z punktu widzenia polskiego
rolnictwa kwestię struktury agrarnej gospodarstwa, w opinii samorządu
rolniczego otrzymanie pomocy w przypadku województw o średniej powierzchni
gospodarstwa niższej od krajowej, wymóg dotyczący wielkości gospodarstwa
powinien opierać się na średniej wojewódzkiej. W przypadku zaś województw o
średniej powierzchni gospodarstwa wyższej od średniej krajowej, wymóg ten
powinien zostać oparty na średniej krajowej powierzchni gospodarstwa.
