
Jednym z ww. aktów prawnych jest Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 marca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania 'Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. 2010 nr 55, poz. 335). Wprowadzona rozporządzeniem nowelizacja obejmuje kilka istotnych zmian, tj:
Złagodzenie wymogów dotyczących liczby miejsc pracy planowanych do utworzenia w wyniku realizowanej operacji w odniesieniu do kwoty pomocy:
Maksymalna kwota pomocy (300 tys. zł.) wymagać będzie utworzenia w wyniku realizacji wspieranej operacji i utrzymania przez 2 lata od dokonania przez Agencję płatności ostatecznej, co najmniej 3 a nie - jak dotychczas - 5 miejsc pracy. W przypadku utworzenia 1 nowego miejsca pracy mikroprzedsiębiorcy przysługiwać będzie 100 tys. zł pomocy finansowej, natomiast co najmniej 2 miejsc pracy - 200 tys. zł. Zasadę tę stosuje się również w odniesieniu do wniosków złożonych w ramach naboru przeprowadzonego w 2009 r., ale tylko w stosunku do tych wnioskodawców, z którymi nie podpisano umowy oraz którzy do dnia zawarcia umowy dokonają stosownej zmiany w złożonym wniosku.
Zmianę sposobu ustalania kolejności przysługiwania pomocy
Pomoc będzie przyznawana według kolejności ustalonej przez Agencję dla każdego województwa przy zastosowaniu kryteriów oceny operacji określonych w omawianym rozporządzeniu, a nie - jak to miało miejsce w przypadku naboru przeprowadzonego w 2009 r. - w drodze losowania. O kolejności tej będzie decydować suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie trzech kryteriów, które obejmują:
- poziom bezrobocia w powiecie - skala oceny od 0 do 5 pkt.,
- podstawowy dochód podatkowy gminy w przeliczeniu na 1 mieszkańca (0-5 pkt.)'
- planowaną do utworzenia w wyniku operacji liczbę miejsc pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne (0-2 pkt.).
Jeśli kilka wniosków uzyska taką samą liczbę punktów i znajdzie się na tej samej pozycji, kolejność przysługiwania pomocy ustalana będzie według najniższej kwoty wnioskowanej pomocy. W przypadku natomiast takiej samej liczby punktów i identycznej wartości wnioskowanej pomocy preferowane będą planowane przez wnioskodawców operacje, których celem jest rozwój już prowadzonej działalności gospodarczej.
Inne zmiany wprowadzone w ramach nowelizacji dotyczą m.in.:
Ograniczenia przypadków, w których następuje odrzucenie przez Agencję wniosku o przyznanie pomocy w ramach tzw. preselekcji.
Zgodnie z nowymi przepisami w sytuacji, gdy dane, które należy podać w wymaganych pozycjach wniosku, wynikają bezpośrednio z innych pozycji wniosku, dokumentów dołączonych do wniosku lub są zawarte w ewidencji producentów, Agencja nie odrzuca prawidłowo złożonego wniosku.
Doprecyzowania pojęcia „podejmowanie wykonywania działalności gospodarczej" w kontekście możliwości uznawania „samozatrudnienia" za utworzenie miejsca pracy.
W tym celu dodano w rozporządzeniu zapis w brzmieniu: „Warunek dotyczący podejmowania wykonywania działalności gospodarczej (...) uważa się za spełniony, jeżeli w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy podmiot podejmujący wykonywanie działalności gospodarczej nie był wpisany do ewidencji działalności gospodarczej albo ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych".
Rozszerzenia pojęcia działalności gospodarczych wspieranych w ramach działania 312 o działalność podlegająca przepisom o systemie oświaty.
Umożliwia to zawieranie umów z wnioskodawcami ubiegającymi się m. in. o przyznanie pomocy na działalność sklasyfikowaną pod kodem PKD 85.10.Z Wychowanie przedszkolne.
Wprowadzenia konieczności dostarczania przez wnioskodawców - spółki kapitałowe „w organizacji", dokumentu potwierdzającego wpis do rejestru m. in. w Krajowym Rejestrze Sadowym, nie później niż do dnia zawarcia umowy.
Zmiana ta przyczyni się do zminimalizowania ryzyka związanego z nieprawidłowym przyznaniem pomocy. Przepis ten stosuje się również w przypadku podmiotów ubiegających się o pomoc w ramach naboru z 2009 roku, z którymi nie zawarto jeszcze umowy przyznania pomocy.
Drugi natomiast akt prawny, tj. ustawa z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2010 r., Nr 57, poz. 351), wprowadza istotne dla beneficjentów ułatwienie w sferze finansowania operacji, tj. możliwość ubiegania się o zaliczkę na realizację operacji. Możliwość ta dotyczy beneficjentów, którzy:
1. złożyli wnioski o przyznanie pomocy w ramach dotychczas przeprowadzonych naborów, z którymi:
- została podpisana umowa przyznania pomocy, którzy jeszcze nie zakończyli operacji i nie złożyli wniosku o płatność ostateczną,
- zostanie podpisana umowa przyznania pomocy,
W przypadku pierwszej z ww. grup beneficjentów będzie ona mogła być przyznana i wypłacona na podstawie wniosku o zaliczkę, złożonego w terminie 30 dni od dnia:
- wejścia w życie ww. ustawy - w odniesieniu do beneficjentów, z którymi podpisano umowę przed dniem wejścia w życie ustawy;
- przyznania pomocy (tj. podpisania umowy) - w odniesieniu do beneficjentów, z którymi podpisano umowę po dniu wejścia w życie tej ustawy,
po dokonaniu stosownej zmiany umowy w formie aneksu,
W przypadku następnych naborów nie będzie potrzeby wypełniania odrębnego formularza wniosku o zaliczkę, wystarczy natomiast zaznaczyć odpowiednie „pole” w formularzu wniosku o przyznanie pomocy.
Kwota zaliczki nie może przekroczyć:
- 50% kwoty pomocy przyznanej w ramach umów podpisanych w 2009 lub 2010 r.,
- 20% kwoty pomocy przyznanej w ramach pozostałych umów, tj. które zostaną podpisane po 2010 r.
Warunkiem wypłaty zaliczki jest ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia właściwego wydatkowania zaliczek w postaci gwarancji bankowej lub równoważnej gwarancji, odpowiadającej 110% kwoty zaliczki.
Jednocześnie, ARiMR podkreśla konieczność starannego i dokładnego wypełniania przez Wnioskodawców dokumentów aplikacyjnych. Prawidłowe wypełnienie wniosku o przyznanie pomocy oraz przedstawienie wszystkich wymaganych załączników w istotny sposób skraca czas jego weryfikacji i przyspiesza moment przyznania pomocy.